En vecka på spontanvift

Uff. 

Klockan är 17 och jag åt just lunch. Och strax före det frukost. Fast precis nyss sov jag lite.

Erasmusstudenter, på utbyte från Europa samt USA och Nordkorea (fattar inte riktigt hur det går ihop), blev visade Ferrara igår. Först en historisk/arkitektonisk rundvandring, sedan en mer dekandent pubrunda. Hittills leder Tyskland i ligan fulla/odrägliga. Själv har jag ett saftigt rykte att bevis/motbevisa: bland de ca hundra utbytesstudenterna representerar jag inte bara Sverige, utan också Danmark, Norge och Finland. Inte ett ord har jag hört yppas på något nordiskt språk.

   
Sightseeing på dagen: Roberto visar slottet. Barrunda på kvällen. Ferraras onsdagstradition är att festa utanför katedralen. Paradoxalt, dekadent, men väldigt vackert.
 
 

Förra veckan var jag på tur. Trött på att invänta svar från olika håll, packade jag på måndagen en ryggsäck med en veckas kläder, och åkte tåg till Rimini. Skön känsla: jag visste inte riktigt om turen turade tillbaka till Ferrara på kvällen, om jag skulle åka vidare till Rom, eller någon helt annanstans.

Rimini. En port typ några tusen år gammal. Kvalitet!

Två nätter vid kusten blev det, hostel och hotell, och sen tuffade jag sakta men säkert Intercitytåg mot Rom.  Fortsatte typ på temat couchsurfing, Alessandra bjöd på madrass och terassmiddagar mellan sina egna utbytestudieaktiviteter.

Stros stros stros löd mina dagar. Hade ett par långbyxor i väskan som åkte upp och ner mellan kyrkobesöken. Sköna pauser i sightseeingen: jag slog mig ned och ”bad”/mediterade/slumrade lite och vilade benen. Och sen såg jag det där som ska ses. Som jag såg också för typ åtta år sedan.

San Pietro-katedralen. Makalös. Så ofantligt stor! Såna ofantliga mängder pengar...
 
 
Funderade lite på att släppa ateismen och konvertera på stället, när det kändes som att Gud tittade ner genom ett fönster.
 
Spana in: ytterst välgjord högtalarutrustning som kamofleras till marmor!
 
Och lite kyrkor till:
 
Ok typ samma bild fast olika tak. Pantheons imponerande hål, och Santa Maria in Trasteveres svalt minimalistiska guldorgie. 

Mycket själv alltså, men sen har jag ju turen att inte vara straight, så kunde utnyttja diverse appar för att hitta sällskap att gå ut med på kvällarna. Besökte GayStreet och GayVillage och tänkte att det var ju ganska töntiga namn. Men kul!

Men själv var väldigt skönt. Jag gick dit jag ville, åt när jag ville, och velade så länge jag ville innan jag bestämde restaurang. Tyvärr glömde jag äta vissa mål, men kompenserade med en väl avvägd mängt gelato och bakelser. 

Såg Zaha Hadids (obs känd arkitekt) MAXXI Museo. Väldigt Zaha Hadidskt, men jag gillade det. Och de visade Francesco Vezzoli! Älskar honom, han visades på Moderna för några år sedan med Dalì.

Narcissistisk, kitchig och alldeles underbar. Här är ett självporträtt, till vänster, som flörtar med en kopia av nån känd skulptur. Han får mig för övrigt att vilja brodera! Ni behöver inte googla, jag har förberett:
https://www.google.it/webhp?hl=sv&tab=ww#hl=sv&q=francesco%20vezzoli
 
Slutligen: denna farbrodern. För åtta år sedan när italienskaklassen på Haganäs var i Rom, satt han på Piazza dei Fiori och visade olika trixiga grönsaksverktyg med stor inlevelse. Han satt fortfarande kvar! Visserligen typ åtta år äldre och mycket tröttare, med en yngre adept som skötte snacket med roade turister. Jag köpte en manick som gör zucchini till girlanger. 
Han ruvar där i skuggan till vänster. Någon mer som minns honom?
 
Buonaserata!

Kommentarer
Postat av: Josefin Ahlin

Ah, vilka härliga bilder! Du förgyllde min dag - igen.

2013-09-19 @ 18:20:27
Postat av: Beckie

OMG!!!!!! Är han kvar?? Det är ju helt galet roligt!
(Känns bra att du köpte ngt av honom denna gången) Tror jag har en bild där han har fingret upp i en gurka. Eller var det en morot?....

Svar: Haha ja jag har ocksè en fantastisk bild dàr han penetrerar nègon grònsak, tror det var zuchini
ingvert.blogg.se

2013-09-25 @ 20:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0