En lattemammas identitetskris

Hon och hennes väninna baxar baklänges in vardera en barnvagn, samtidigt som munnarna går i ett om tv-såpor och dagisköer. Den överkorsade barnvagnsskylten på lilla Valhallabageriets dörr har gått dem obemärkt förbi, trots att lokalen mäter knappt två meter mellan bröddisken och bortre väggen. Bax bax bax och inne med allt. Av med mössor och jackor och vantar och sjalar.

'En kardemumma och en latte tack'.

Mitt svar hänger i luften som ett envist spöke innan det når medvetandet hos den intet ont anande kvinnan:

'Tyvärr, vi har bara bryggkaffe'.

Vad sker nu? Vem är jag? Finns jag ändå? Trots att jag inte... ? Tankarna rusar fram i ett störtlopp. Så samlar hon sig med ett djupt andetag och kvittrar stelt:

'Ja men visst då tar jag det!'

Det är sällan man ser en människa bryta ihop, förtvina och återuppstå på några ögonblick.

Valhallabageriet, Valhallavägen 178, Stockholm
16 januari 2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0