Hur man prutar!

Prutning, fungerar det någonsin? Jag är nog sannerligen expert på att vara sämst på att pruta. Nu är väl Sverige knappast det bästa landet att pruta ned priser i, men jag tror inte jag skulle klara det utomlands heller.

För det första är jag ju alldeles för snäll. Det känns ju som utpressning att stå och hota med att inte handla om man inte får rabatt!

För det andra är jag ingen brilliant skådespelare. Så mitt po-po-po-pokerface skiner nog igenom när jag påstår att "nä tack då är jag inte intresserad", medan mina ögon fortfarande fuktigt suktar efter vad jag ska köpa.

För det tredje, hur tar man sig ur en förlorad strid??? Ett exempel från cykelhandlaren i tisdags. Jag hade fått ny kedja, nytt drev, bromsarna justerade, och kom på att jag kanske skulle passa på att köpa en cykelhjälm också. Pris, totalt 1140 kr. Erik:

"Kan vi säga 1100 jämnt om jag köper den här hjälmen också?" frågar jag "självsäkert".

Tystnad. Rynkad panna och höjda ögonbryn. Verkstadskillen:

"Ja alltså vi gör inga rabatter eller så".

Tystnad. Jag:

"Nähä".

Tystnad. Jag igen:

"Nä skippa det då. Ingen hjälm".

Tystnad. Återigen jag:

"Nämen alltså jo jag tar nog hjälmen ändå förresten".

Ja men vad skulle jag göra????

Kommentarer
Postat av: mamma

men gud, vad du har fått det av mej!!! jag kände igen mej till 200 %. men nu kan du ialla fall cykla lite säkrare. Bra!

2010-04-25 @ 11:32:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0