En svulstig matorgie

Tänk er följande:

50 fattiga studenter
Maten är betald
Öl och vin ingår
Ät så mycket du vill
Du har 120 minuter på dig

Klara färdiga, KÖR!

Alla som sett avsnittet "Julbordet" i Sunes jul kanske kan bilda sig en blick över den hungriga matätartävlingen som utspelade sig varje kväll när vi åt middag på finlandsfärjan i helgen. Tre bufféer blev det totalt, inräknat frukosten.


På bilden ovan syns en väl tilltagen efterrättstallrik, med tårtor, mousser och choklader. Till höger kex och ost, och till vänster en kopp kaffe som snart fick sällskap av en kula vaniljglass, på pappas vis. Nämnas bör att jag vid tidpunkten för efterrätten var väldigt nära groteskt mätt, och efter densamma hade den gränsen passerats kraftigt. Rullandes ut, ojandes och ajandes, bestämde vi oss för, att detta skall vi lära oss något av!

Och tro det eller ej, men vi kände oss flera erfarenheter rikare när det på hemvägen åter var dags för buffé. Klok som man då var valde man noggrant ut det godaste av det godaste, och avstod helt från bukfyllare som potatis och knäckebröd. Exempeltallrik:

Från vänster medsols: prinskorv, jansson, tacoköttfärs, köttbulle, lingonsylt, blåbärspaj, brieost, lax, lax (dyrt!), blini med creme fraiche och stenbitsrom. En mycket välkomponerad rätt om jag får säga det själv.

Nu ska jag lägga mig och sova i min säng i Stockholm i Sverige i världen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0