Garderobens instängda luft är ett minne blott

I påskas började nyheten sprida sig på gator och torg. Det var nämligen dags att sakta men säkert öppna garderobsdörren på glänt och berätta för folk och fä vilket freak jag egentligen är.

Det hade då gått en dryg månad sedan blev tillsammans med världshistoriens bästa kille, men ett halvt liv sedan jag för första gången började inse att jag kunde bli intresserad av människor av alla möjliga kön. Eller nä, inte tillät jag mig att inse det på riktigt, det var inte förrän för ett par år sedan som jag började bli lite vän med tanken.

Äntligen, känner jag ibland. Att jag kan stå för min Melodifestivalnördighet, mina tjejkompisar och mitt fåfänga intresse för kläder och utseende. Och samtidigt ibland en besviken suck. Att jag inte kunde bli en av de lätträknade straighta killarna som kan hela texten till Högt över havet.

För lika mycket som jag har stört mig på den heteronormativa (?) traditionen att tvunget klä flickor i rosa och stoppa bilar i pojkarnas fickor, stör jag mig på hur fördommar och normer även styr de som står utanför den vanliga normen. Är verkligen hbt-personer annorlunda innerst inne, eller är alla fördommar helt uppbyggda av idéer och mänskliga påhitt?

Hur som helst, det är som det är, och jag tycker faktiskt om tonartshöjningar oavsett om det beror på någon genetisk mutation eller bara känslan att få tillhöra en community. Och jag är hur glad som helst för att jag är jag och att jag imorgon åker till min pojkväns barndomshood i Borlänge och firar Valborg i Gunde-land.

Out of the light like a star like a hero
Love will survive

Erik


Kommentarer
Postat av: Åsa o Jonas

"är alla fördomar helt uppbyggda av idéer och mänskliga påhitt?"



JA det tror vi faktiskt.



Instämmer i det mesta av dina kloka tankar, vill inte heller att ungarna ska bli rosa eller blå. Tjejen har "Pojkjeans" för de går upp över rumpan och lillkillen har syrrans gamla pyjamas med rosa nallar.

Gillar dig!

2009-04-29 @ 22:13:41
Postat av: Jonte

ojdå grattis!

jag trodde du hade kommit ut för längesen! efter att ha läst din blogg lite till & från så verkade det ganska uppenbart. =)



nu vill vi alla veta vem som är den underbara pojken å vem som äntligen outade dig!

2009-04-30 @ 12:49:25
Postat av: Anna

Hej Erik! Vad skönt det måste vara för dig att äntligen kunna prata öppet om det. Jag tycker du är väldigt modig! Stå på dig!



Kram Anna

2009-04-30 @ 17:36:33
Postat av: Johan

Hejsan Erik, stå på dig och var den du är. oavsett om det är en kille eller tjej som står vid din sida så är du alltid samma härliga kusse=)



Var den du är!



kramar Johan

2009-04-30 @ 20:56:45
Postat av: elleiraM

Erik, jag vill bara instämma med föregående skribenter och säg att jag tycker att du är en otroligt stark person. Kärleken sitter i personen, inte i könet.



Med vennlig hilsen fra Oslo

2009-05-01 @ 09:49:23
Postat av: jessica persson

Hejsan Erik!!!



Mamma skvallrade!

I like!

Ta hand om dig

Kram Jessica

2009-05-01 @ 16:13:05
Postat av: din

var det skönt?

2009-05-05 @ 18:50:11
Postat av: Blind-kim

stå på dig grabben!



Alla i blind hälsar!!!

2009-05-08 @ 00:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0